Minggu, 08 Juli 2012


Pentingnya pemberat atau timah pancing

Penggunaan pemberat pada rangkaian pancing di laut disesuaikan dengan keperluan, jika anda ingin mancing di dasar laut, maka sebaiknya anda menggunakan pemberat yang cukup besar, pada nelayan lokal, saya pernah melihat mereka menggunakan pemberat dari besi motosikal yang sudah tidak terpakai, selain cukup besar, pemberat tersebut didapat dengan percuma. Kerana biasanya kalau memancing di dasar laut maka untuk cara memasang pancing ini sebaiknya membawa banyak pemberat, karena akan sering sekali tersangkut batu karang dan pemberat anda akan sering hilang.

Cara mengikat mata pancing / kail untuk pemancingan air tawar

Biasanya langsung menggunakan Senar yang diikatkan di mata kail. Senar tersebut kadang dapat diganti dengan penggunaan benang nilon yang tentu saja lebih lemas dan tidak keriting seperti senar. Senar atau benang nilon diikatkan ke lubang atau mata kail dan sebaiknya disambungkan ke kili – kili, fungsinya adalah sebagai poros yang dapat berputar – putar jika ikan tangkapannya bergerak dengan liar, kili – kili yang dapat berputar mengikuti pergerakan ikan akan membantu senar supaya tidak mbulet/keriting.
Setelah senar diikatkan ke mata kail disambungkan ke pemberat yang diletakkan di tengah – tengah rangkaian senar. Gunakan pemberat yang tidak terlalu besar, gunanya agar ketika melemparkan umpan ke air dengan cepat umpan mancingakan tenggelam, untuk umpan yang melayang saat di air tentu saja akan sangat membantu. Dan yang terakhir dalam rangkaian kail yaitu pelampung yang dibuat secara fleksibel sehingga dapat di geser ke atas dan kebawah disesuaikan dengan kedalaman kolam.

Cara mengikat mata pancing / kail untuk pemancingan air laut

Pada pemancingan di laut, tentunya tidak seperti itu, Senar sebaiknya tidak langsung diikatkan ke mata kail, namun terlebih dahulu di sambungkan ke serat besi dengan ukuran secukupnya. Serat besi ini akan menahan gigitan ikan yang cukup tajam. Gigitan ikan di laut boleh saja memutuskan senar anda, maka sebaiknya penggunaan serat baja sepanjang kurang lebih 30 cm akan menahan risiko senar anda putus kerana gigitan ikan.
Nah, ini yang sedikit saya tahu, barangkali ada cara mengikat kail model lain yang anda ketahui? Monggo di share…
oth">

Tidak ada komentar:

Posting Komentar